plan voor NedTrain werkplaats Spoorkuil
NedTrain informeerde in 2014 bewoners van het Willemskwartier en Bottendaal over het plan een werkplaats in de Spoorkuil te bouwen.
Echter, NedTrain gaat tot 2020 geen TC (werkplaats) in de Spoorkuil Willemskwartier / Bottendaal realiseren. Nedtrain gaat in haar bestaande onderhoudsbedrijven (FILMPJE maart 2014) investeren. Door reizigersgroei (oa. studenten) en ouderdom materieel bestelt NS nieuwe treinen
en moderniseert (FILMPJE) de NS bestaande treinseries. Nieuwe treinen vragen een andere verdeling van de onderhoudswerkzaamheden binnen NedTrain waardoor de huidige onderhoudsbedrijven aangepast of vernieuwd worden in plaats van de bouw van een Technisch Centrum in Nijmegen.
Aldus Nedtrain in haar brief aan omwonenden in mei 2016.
In 2014 schreef NedTrain omwonenden:
"Op 22 april en 24 april zijn er twee bijeenkomsten georganiseerd voor de bewoners van de wijken Willemskwartier en Bottendaal. Tijdens deze bijeenkomsten bent u geïnformeerd over de bouw van het Technisch Centrum in Nijmegen en zijn er door omwonenden vragen gesteld en opmerkingen geplaatst. NedTrain wil graag transparant te werk gaan en u ook in de komende tijd zo goed mogelijk informeren over de voortgang van de plannen"
Nedtrain heeft aan alle deelnemers van de bewonersavonden over het Technisch Centrum een email gestuurd over de klankbordgroep.
NedTrain:
"Daarom plaatsen wij onze beschikbare informatie over de Technische Centra voortaan ook op onze eigen website. U kunt deze informatie vinden op: http://www.nedtrain.nl/diensten/technische-centra/
Voor vragen of opmerkingen over het Technisch Centrum kunt u ons vanaf nu direct bereiken via het mailadres TCNijmegen@nedtrain.nl."
Het verslag van de avond in het Willemskwartier op 24 april van NedTrain, de presentatie en de visualisatie van NedTrain in het Willemskwartier zijn hieronder te vinden
NedTrain:
"Het plan voor de bouw van een werkplaats voor NedTrain in de Spoorkuil langs de Tollensstraat riep op 24 april in 't Hert bij 60 á 70 bewoners wel erg veel weerstand op; onduidelijkheid ondanks de gepleegde onderzoeken.
De werkplaats (een TC) komt op een nieuw spoor waar nu het hek staat tussen het rose gebouw en witte trafo-huisje (zie foto) en wordt 200 meter lang en 12 meter breed.
Er wordt een Klankbordgroep opgericht,
Naast de informatieavond in ’t Hert op 24 april, is op 22 april in wijkcentrum Burghardt een vergelijkbare avond georganiseerd voor de bewoners van Bottendaal. De verslagen van zowel Bottendaal als het Willemskwartier zijn hier te vinden en inmiddels ook verstuurd naar de aanwezigen die op de avond hun mail- of postadres hebben afgegeven. Er is bewust voor gekozen om beide verslagen aan iedereen aan te bieden. Hoewel de inhoud die op beide avonden is verteld hetzelfde was, waren de reacties en de vragen wel degelijk verschillend. Voor de volledigheid is hier ook de uitnodigingvoor avond nog na te lezen. Deze uitnodiging is op alle postadressen in beide wijken bezorgd.
Tijdens de avond is uitleg gegeven over de redenen voor NedTrain om de Technische Centra te bouwen en waarom er is gekozen voor Nijmegen als één van de vestigingsplaatsen, en voor de spoorkuil als specifieke locatie. Ook zijn het uiterlijk van het gebouw, de geluidaspecten en de invloed op de flora en fauna aan de orde geweest. Tot slot zijn de wettelijke procedures besproken die NedTrain moet doorlopen om het gebouw te mogen realiseren. De presentatie van de avond is hier na te lezen. Het gaat hier om de meest uitgebreide versie van de presentatie zoals die op 24 april is getoond, naar aanleiding van vragen op 22 april zijn er een paar verduidelijkende pagina’s aan toegevoegd.
Om de vorm en afmetingen van het gebouw te laten zien heeft NedTrain gebruik gemaakt van een visualisatie (helemaal onder deze pagina-red.) die ook via internet te bekijken is. Via deze instructie kunt u de site bereiken en openen. Op 5 plaatsen zijn panoramische foto’s gemaakt waarin u de bestaande situatie ziet en na een druk op een knop het gebouw ziet verschijnen. In de visualisatie ziet u wel de juiste contouren en positie van het gebouw, maar nog niet een uitgewerkt ontwerp. Dat laatste moet nog worden gemaakt, waarbij bezoekers van de avonden die daarvoor hun belangstelling hebben aangegeven, in een klankbordgroep kunnen meedenken over een aantal onderwerpen. Deze mensen zullen door NedTrain worden benaderd als het moment daarvoor is aangebroken."
"Het gebouw in de spoorkuil in Nijmegen heeft een lange werkput en is voor alle elektrische treintypen met een lengte tot 6 bakken bedoeld en heeft een lengte van 200 meter, een breedte van 12 en een hoogte van 9 meter.
Het grootste deel van het gebouw is voor onderhoudswerkzaamheden zoals het vervangen van stroomafnemers, schuitjes, compressoren, remblokken, ruiten, koppelingen en buffers en het herstellen van storingen. Een klein deel van het industriepand (17 van de 200 meter) is ingericht met ondersteunende functies, zoals magazijn, toiletten, kleedruimtes, technische ruimte en kantine en een kantoorruimte voor ongeveer 2 personen.
De werkplaats (TC, Technisch Centrum) is een volcontinu bedrijf waarbij in de onderhoudshal 24uur per dag en 7 dagen in de week 5 ploegen van 4 personen werken. Gelijktijdig zullen maximaal 3 à 4 personen in de onderhoudshal aan het werk zijn en 2 op kantoor (tijdens kantoor uren).
Het treinbedrijf heeft met nog eens drie TC's verspreid in het land (in Utrecht, Den Haag en Zwolle) minder materieelonttrekking en minder opzendkilometers en dus kosten.Aldus NedTrain, Arjan Vrieze, projectleider nieuwbouw Technische Centra."
Aldus NedTrain.
Verslag van NedTrain van de info-avond in het Willemskwartier 24 mei 2014:
"Doelstelling van de avond is om de plannen van NedTrain aan de omwonenden van de spoorkuil toe te lichten en om te horen wat er bij de bewoners leeft ten aanzien van de voorgenomen ontwikkeling in de spoorkuil en welke wensen zij in dat kader naar voren willen brengen.
Opening van de informatieavond
Pascale Knibbeler opent de bijeenkomst. Royal HaskoningDHV adviseert NedTrain bij de ontwikkeling van de vier Technische Centra. Pascale is bij dit project betrokken als omgevingsmanager, in deze functie verbindt zij het project en omgeving met elkaar.
Arjan Vrieze is projectleider bij NedTrain waar hij zich al verschillende jaren bezig houdt met de bouwprojecten van NedTrain. NedTrain is een onderdeel van NS, net als NS Stations en NS Reizigers. NedTrain onderhoudt de treinen van NS Reizigers. ProRail is een andere organisatie en staat geheel los van NS. Zij houdt zich bezig met het beheer en onderhoud van de spoorinfrastructuur. Naast medewerkers van NedTrain zijn ook medewerkers van de gemeente Nijmegen bij deze bijeenkomst aanwezig om informatie te verstrekken en procedures te verduidelijken en om vragen van de omwonenden te beantwoorden. Helaas kan de vertegenwoordiger van ProRail door omstandigheden niet aanwezig zijn.
Ter voorbereiding van deze bijeenkomst zijn er gesprekken geweest met enkele wijkbewoners om een eerste indruk uit de wijk te verkrijgen en om te horen wat er in de wijk speelt. Zo is tijdens deze voorbereidende bijeenkomst kennis genomen van de ontwikkeling van de wijk (zoals vergroening) en het belang van de Spoorkuil voor de wijk. Op dinsdag 22 april 2014 heeft een voorlichtingsavond met precies hetzelfde thema plaatsgevonden in de wijk Bottendaal. Bij deze bijeenkomst waren 20 omwonenden aanwezig.
Het programma van de avond is als volgt:
• Wat is een Technisch Centrum en waarom in de spoorkuil?
• Hoe ziet het gebouw eruit?
• Geluid
• Planten en dieren
• Procedures en vergunningen
• Planning
• Toekomst van de spoorkuil
Voorstel is om eerst de presentatie af te wachten, daarna bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Er wordt afgesproken dat opmerkingen ook aan het einde van de avond met de betrokken personen worden besproken. Beoogde eindtijd van de presentatie is 21.30 uur. Omdat verschillende omwonenden hun vragen op dat tijdstip nog niet hadden kunnen stellen, is de eindtijd 22.00 uur geworden.
• Vraag: wordt er ingegaan op de huidige functie van de spoorkuil? Reactie: ja, de ontwikkeling en de huidige functie van de kuil zijn nauw met elkaar verbonden.
Wat is een Technisch Centrum en waarom in de spoorkuil
Arjan Vrieze licht aan de hand van een plaatje van Nederland toe waar NedTrain werkplaatsen heeft voor het onderhoud aan treinen. Deze onderhoudshallen zitten op strategisch locatie in het land. In Haarlem en Berkel Enschot staan twee revisiebedrijven voor groot onderhoud. Verder zijn er vier ‘onderhoudsbedrijven’ (Onnen, Watergraafsmeer, Leidschendam en Maastricht). Daarnaast bestaan er verschillende knooppunten waar treinen worden opgesteld wanneer deze niet in gebruik zijn. Op deze punten worden ze schoongemaakt en worden er technische controles en kleine herstellingen uitgevoerd. Wanneer deze kleine herstellingen niet op locatie kunnen worden uitgevoerd, moet de trein nu naar een onderhoudsbedrijf worden gestuurd. Hierdoor is de trein meerdere dagen uit de dienst wat tot gevolg heeft dat er meer treinen nodig zijn om aan de vraag te kunnen voldoen.
Treinen zijn beter, maar ook complexer geworden en hebben vaker klein onderhoud nodig om naar behoren te kunnen functioneren. Om treinen niet voor deze kleine herstellingen weg te sturen, wil NedTrain op punten waar veel treinen in overstand staan herstellingen uitvoeren in een Technisch Centrum: dit is een werkplaats voor klein herstel aan treinen (vergelijkbaar met een quickfitautogarage).
Door het sneller herstellen van de trein ontstaat uiteindelijk een betrouwbaarder dienstregeling en rijden er minder lege treinen.
Waarom in Nijmegen?
De plaats waar een trein het best kan worden hersteld is aan het eind van drukke lijnen. Op een opstelterrein aan een eindpunt staan vaak meerdere treinen en daarmee bestaat de mogelijkheid om treinen te vervangen/herstellen. Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Zwolle zijn van dat soort locaties.
Nijmegen heeft een groot station met vele in- en uitstappers. De gemeente heeft belang bij een goede verbinding met de Randstad; er zijn momenteel 4 intercity verbindingen per uur met de Randstad. Station Nijmegen ligt op het eindpunt van deze lijn, hierdoor staat er veel materiaal van verschillende treintypen in de spoorkuil opgesteld. Daardoor kan defect materieel hier gemakkelijk worden gerepareerd. (Aanvulling Albert Jan van der Ster:) De plannen van het ministerie zijn dat er op dit traject 6 treinen per uur gaan rijden. Als dat gebeurt, kunnen er geen defecte treinen meer tussen worden gevoegd. Daarom moet NedTrain herstel zo dicht mogelijk op de locatie van de reizigersdienst uitvoeren. Bovendien wil NedTrain de defecte trein weer beschikbaar hebben in de avondspits of in de volgende ochtend.
Ligging Technisch Centrum in de spoorkuil
Er is studie geweest naar beste locatie in de omgeving, verschillende varianten op die locatie zijn tegen elkaar afgewogen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een variant evenwijdig aan het spoor.
• Vraag: is de locatie al bepaald? Reactie (Arjan): NedTrain heeft als bedrijf onderzoek gedaan, daar is deze locatie uitgekomen.
• Vraag: kan de dienstregeling worden aangepast, kunnen er andere eindpunten worden gemaakt? Reactie (Arjan): de dienstregeling is een complex iets en wordt uitsluitend na een lange periode op grote schaal herzien. In de huidige situatie is Nijmegen een groot station, en dat zal ook in de toekomst zo blijven.
• Vraag: het plaatje wordt netjes getoond, maar het is nog niet duidelijk waarom het gebouw op deze locatie moet komen. Waarom geen Arnhem of Enschede? Reactie (Arjan): op elke locatie die gekozen wordt is er wel iets aan de hand. NedTrain heeft grondig gekeken naar alle mogelijkheden en daaruit is deze locatie voortgekomen.
• Vraag: er is gekozen om het Technisch Centrum aan de zijde van de Tollensstraat/Thijmstraat te plaatsen, waarom is niet gekozen voor een locatie bij het station? Vraag: waarom niet naast het station, waarom niet meer richting Bottendaal? Reactie (Albert Jan): er is op verschillende locaties gekeken, ook rond het station. Hier is een afweging gemaakt en daarnaast zijn binnen de spoorkuil 5 a 6 verschillende varianten bekeken.
• Vraag: waarom wordt het Technisch Centrum niet aan de westzijde van de Graafseweg ontwikkeld? wordt hier grond verkocht voor ontwikkeling? Reactie (Albert Jan): Deze locatie is niet meegenomen in de afweging.
• Opmerking: een toplocatie is Valburg, dat is ook NS grond!
• Vraag: Waarom deze locatie, is het onderzoek openbaar? Reactie (Arjan): het onderzoek is niet openbaar, NedTrain heeft een afweging gemaakt tussen inpasbaarheid, locatie en kosten. NedTrain houdt rekening met de omgeving. Het is overal in het land lastig om iets te bouwen, daarom wil NedTrain in overleg met de omgeving.
• Opmerking: het is duidelijk dat de mensen het niet helemaal duidelijk vinden waarom voor deze
locatie is gekozen. NedTrain zou in openbaarheid een onderzoek naar een goede locatie moeten
uitvoeren. Deze wordt besproken met de gemeente, als ook de inpassing van het gebouw in de
locatie.
Toezegging: in het verslag wordt opgenomen wat de motivatie is voor de locatie van het gebouw.
Redactioneel: het onderzoek op zich is niet openbaar. NedTrain zal een aparte uitleg opstellen en
aan de omwonenden ter beschikking stellen. Hiervoor is echter meer tijd nodig. streven is om dit
in de komende maanden af te ronden.
• Vraag: Stel dat het er nou wel zou komen: - Hoe wordt rekening gehouden met de kinderen? - Hoe wordt rekening gehouden met straling (veiligheid)? Reactie (Albert Jan): NedTrain wil graag meedenken en samenwerken met de omwonenden om hier naar te kijken. Ten aanzien van straling: er is geen sprake van een gebouw waarin bijzondere elektronica wordt toegepast. NedTrain moet en wil daarnaast voldoen aan de wet en regelgeving.
• Opmerking: Er zal mogelijk een extra afgang voor hulpdiensten moeten komen.
• Opmerking: de locatie van het gebouw is getoond, maar het geluid is al een probleem op deze locatie. Het wordt een industrieel gebouw in een woonwijk, dat is niet wenselijk Reactie (Arjan): NedTrain heeft in door Witteveen en Bos berekeningen laten uitvoeren waarin het plan is doorgerekend. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel ‘geluidsaspecten’. • Vraag: waar komt de energievoorziening voor het gebouw? Reactie (Arjan): Het is een normale bedrijfshal en er komen uitsluitend normale energieaansluitingen. Er worden geen speciale voorzieningen voor aangelegd. Er staan momenteel pompen voor een grondsaneringssysteem. Deze worden verwijderd. Het TC wordt een normaal gebouw met een aantakking aan de spoorinfra.
• Opmerking: ik kijk nu al jaren in een open gebied, dat zal zo verdwijnen! Opmerking: kunnen we meer informatie over het gebouw, hoogte? Meneer kijkt recht op het gebouw en wil weten wat zijn zicht wordt. Reactie: dit wordt in het volgende deel van de presentatie toegelicht.
Hoe ziet het gebouw eruit?
De visualisatie wordt getoond waarop de aanwezigen kunnen zien hoe het gebouw zich verhoudt tot
de omgeving. In de presentatie wordt uitsluitend het volume van het gebouw aangegeven. De Commissie beeldkwaliteit heeft NedTrain de opdracht meegegeven om het uiteindelijke ontwerp van het gebouw nadrukkelijk op de omgeving af te stemmen. Het gebouw zal ongeveer 2,5 meter boven de rand van de spoorkuil uitkomen.
• Vraag: waarom wordt het gebouw 9 meter hoog? (redactioneel: is feitelijk ca. 8,80 meter) Reactie (Arjan): de rijdraad van de bovenleiding (de onderste draad, waar de stroomafnemer van de trein tegen duwt) hangt op 5,5 meter hoog (boven bovenkant spoorstaaf), daarboven komt de bovenleidingconstructie. Samen met de dakconstructie kom je tot de gepresenteerde hoogte.
• Vraag: er moeten nog verschillende onderdelen ontwikkeld worden, kan het dan niet wat lager? Kan het niet onder de grond? Reactie (Arjan): de combintatie van de maximale hellingshoek die een trein kan nemen en de beperkt beschikbare ruimte maakt het onmogelijk het Technisch Centrum verdiept aan te leggen.
• Opmerking: meneer heeft een artikel uit de Cobouw waarbij het ontwikkelingsproces van de
Technische Centra wordt toegelicht. Hierbij mag BAM zelf bepalen aan welke Breeam credits hij
wil voldoen, hoe wordt dit tegen de norm gehouden? Is er informatie over Breeam?
Reactie (Arjan): legt het proces van Utrecht uit. NedTrain heeft geen expertise op het gebied van
duurzaamheid van gebouwen, wel van de inhoud van het gebouw. De plattegrond en de interne
maten van het gebouw zijn vast omschreven. NedTrain stelt evenmin specifieke eisen aan isolatie,
maar het gebouw moet In ieder geval voldoen aan het bouwbesluit. De rest van het gebouw is
vrijgegeven aan de aannemer om de duurzaamheid te ontwikkelen. Het maakt NedTrain niet uit
waar de aannemer zijn duurzaamheidspunten op behaalt, mits het aan de duurzaamheidsdoelstellingen
van
het
NS
concern
voldoet.
Isolatie
wordt
niet
specifiek
voorgeschreven,
ook
dat
zoekt aannemer uit. Het gebouw van Utrecht is overigens voorzien van een heel dik pak isolatie.
De uitstraling van het gebouw is bereikt door middel van de opstelling door een architect van
een vormgevingsdocument. De gemeente Nijmegen vereist een beeldkwaliteitsplan waarin het
gebouw en de inpassing ervan in de omgeving moet voldoen. Samengevat: de lay-out van het
gebouw ligt vast.
Procedures en vergunningen
Stephanie Wolff is vanuit de gemeente projectmanager van het project en organiseert de totstandkoming van het voorstel voor de bestemmingsplanwijziging. Ze licht het proces toe aan de aanwezigen. Het plan zal in eerste instantie voorbereid worden voor een bestemmingsplanwijziging. Het college geeft het bestemmingsplan vrij voor inspraak. Belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen. Het bestemmingsplan wordt, samen met een zienswijzennota aan de raad aangeboden. De gemeenteraad zal daarna een beslissing nemen. Hier worden de bewoners, die een zienswijze hebben ingediend, ook voor uitgenodigd. Na de beslissing van de gemeenteraad bestaat altijd nog de mogelijkheid dat de omwonenden bezwaar aantekenen bij de Raad van State. Het plan is voorbesproken met de gemeentebestuurders. Twee wethouders hebben aangegeven in principe medewerking te willen verlenen aan het project. Om het proces formeel in gang te zetten heeft de gemeente wel aan NedTrain als voorwaarde meegegeven dat NedTrain het plan zelf aan de omwonenden presenteert om hen te informeren en aan te horen. Stephanie licht tevens de milieuvergunning van ProRail toe. ProRail is de vergunninghouder. De huidige milieuvergunning van ProRail is afgestemd met de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Er is een ontwerpbeschikking ingediend en er is een beschikking afgegeven. De vergunning is in werking, maar nog niet onherroepelijk afgegeven. Momenteel loopt er nog een rechtszaak over.
• Opmerking: een jaar geleden ook is ook een bijeenkomst over de milieu vergunning geweest. Er is toen gevraagd: ‘ Wat gaat het betekenen voor de toekomst?’ Daar kon toen geen antwoord op worden gegeven en nu krijgen we deze presentatie. Reactie (Albert Jan): tijdens de bijeenkomst van ProRail was binnen NedTrain nog geen duidelijkheid over de locatie van het Technisch Centrum in Nijmegen en ProRail was ook nog niet op de hoogte van de plannen van NedTrain.
• Opmerking: meneer vindt de verklaring van Albert Jan vreemd want hij heeft rondgekeken op internet en geconstateerd dat de locatie reeds in 2011 is aangemeld voor Breeam certificering. Daarbij is tevens locatie Zwolle aangemeld. Reactie (Arjan): de Breeam certificering was niet 2011 maar is eind 2012 aangevraagd en uitsluitend voor de gerealiseerde locatie Utrecht (redactionele correctie: deze aanvraag vond plaats in april 2013). Het betreft een aanmelding om het gebouw duurzaam te certificeren. De Technische Centra van Nijmegen en Zwolle zijn bij de Dutch Green Building Council aangemeld zodat we deze t.z.t. tegen de eisen van toen kunnen laten certificeren voor het duurzaamheidslabel. Het realisatiebesluit over de realisatie van Nijmegen en Zwolle moest nog goedgekeurd worden door de directie van NedTrain.
• Opmerking (vervolg op bovenstaande): meneer heeft contact gezocht met de gemeente om te
achterhalen hoelang het proces reeds loopt; niemand was op de hoogte. Meneer heeft daarbij
verschillende vragen gesteld. “Nu wordt gezegd dat ProRail alleen voor de milieuvergunning is.
De vergunning is voor beiden om zich te verschuilen voor deze ontwikkeling, het is een truc
geweest. Er is gevraagd om opheldering, maar er is geen antwoord gegeven”.
Reactie (Stephanie): meneer heeft de vragen aan Stephanie gemaild en zij heeft daarop
geantwoord, wat samengevat neerkomt op het volgende:
- Op dit moment is het uitsluitend met de wethouders besproken. Er is bestuurlijk draagvlak.
- Er moet wel nog een bestemmingsplan fase worden doorlopen en er zijn vergunningen nodig
vóór gestart kan worden met de werkzaamheden.
- Er is nog geen formele procedure. NedTrain is aan het begin van dit traject.
- Vóór alle formele juridische trajecten worden gestart moeten de plannen ook met de
omwonenden worden besproken, dat gebeurt op deze avond.
- Voor het terrein geldt een milieuvergunning van ProRail.
- Nee, er is nog geen wijziging op deze milieuvergunning aangevraagd.
- NS is eigenaar van de grond.
• Opmerking: bij ProRail was de vergunning al vergeven voordat de bijeenkomst was. Reactie (Arjan): op het moment van de milieuvergunning was er nog geen overleg geweest met ProRail over de ontwikkeling van NedTrain.
• Opmerking: mevrouw vindt het apart dat er geen overleg is geweest. Reactie (Arjan): er is pas een jaar geleden met ProRail gestart met praten over deze ontwikkeling.
• Vraag: is de nieuwbouw nog tegen te houden? Reactie (Stephanie): er moeten nog verschillende procedures/vergunningen worden doorlopen.
• Opmerking: de mensen hebben geen keus. Mevrouw vindt het jammer dat er geen mogelijkheid is voor bewoners om wat zeggen, maar het lijkt een gelopen traject Reactie (Stephanie): licht nogmaals toe dat alle procedures voor vergunningen nog doorlopen moeten worden en dat de omwonenden nog voldoende mogelijkheden hebben om hun evt. bezwaren en bedenkingen te geven (via overleg NedTrain en via formele procedures). NedTrain wil met deze bijeenkomst de omwonenden informeren en bij het ontwikkeltraject betrekken.
• Vraag: alle partijen moeten goedkeuring geven. Kunnen de inwoners daar nog wat aan doen? Reactie (Stephanie): daarom heeft de gemeente gezegd dat de bewoners vanaf het begin betrokken moeten worden. Daarnaast luister de gemeente ook zelf naar de omgeving.
• Vraag: heeft de gemeenteraad nog wat te zeggen? Reactie (Stephanie): de gemeenteraad heeft nog geen besluit genomen. Tussen de verschillende partijen moet nog een overeenkomst worden gesloten voor deze ontwikkeling. Wanneer er een bestemmingsplanwijziging is dan komt dat voor de raad.
• Vraag: hoe kunnen de wethouders ja hebben gezegd? Reactie (Stephanie): Wethouders hebben gesprekken gevoerd met NedTrain en er is bestuurlijk bereidheid om mee te willen werkenDe bereidheid van de gemeente Nijmegen gaat over het belang van de stad. Het college maakt zelf een afweging over het besluit.
• Vraag: wat is het economisch belang van de gemeente? Reactie (Stephanie): de gemeente maakt een afweging of het mogelijk is en wat het brengt voor de stad, ook dit behoort tot de afwegingen van het college en de raad.
• Opmerking: Vorige jaar was de bijeenkomst in het ROC ten aanzien van de vergunning van ProRail. Niet bekend was hoe zienswijzen ingediend kunnen worden.
• Opmerking: mevrouw heeft in 1998 een brief aan de burgemeester gestuurd om aan te geven dat ze veel last had van de spoorkuil. Toen is later toch de wasbeer gebouwd.
• Vraag: is er geen regelgeving dat dit niet gebouwd mag worden? Reactie (Albert Jan): het is wel bekend dat de bestemming van de locatie momenteel geen ruimte biedt. Er is een bestemmingsplan wijziging nodig om het gebouw te mogen bouwen
Geluidsaspecten
Albert Jan van der Ster ondersteunt en adviseert binnen NedTrain bij vergunningszaken van
projecten. Voor de ontwikkeling van het Technisch Centrum heeft NedTrain een geluidsonderzoek
door het ingenieursbureau Witteveen en Bos laten uitvoeren. Witteveen & Bos heeft indertijd ook
het geluidsonderzoek voor ProRail gedaan. Het geluidsonderzoek ten aanzien van het Technisch
Centrum is op basis van de resultaten van het onderzoek voor de huidige vergunning van ProRail
uitgevoerd. Hiermee is een integraal plan ontwikkeld voor de gehele spoorkuil waarbij is uitgegaan
van een toevoeging van 4 tot 6 treinbewegingen per 24 uur. Dit past binnen de huidige vergunning.
Er komen ‘s nachts 2 treinen het Technische Centrum in, daarvan komt er 1 van het station en
1 van het emplacement. In totaal gaat het om drie extra treinbewegingen die het TC in de nacht
veroorzaakt. De twee treinen in de nacht zijn doorgerekend. Daarbij zijn ten opzichte van de huidige
situatie enkele kleine plusjes te zien aan de Bottendaal zijde, dat is echter niet waarneembaar voor
het menselijk oor.
Aan de kant van het Willemskwartier zijn juist aannemelijke afnames van 4 a 5 dB(A) geconstateerd.
• Vraag: vanaf welke locatie is dat gemeten? Reactie (Albert Jan): er is een vast rekenprotocol voor het doen van een geluidsonderzoek dat door alle adviesbureaus wordt gehanteerd. Daarbij worden ook factoren als bijvoorbeeld de effecten van de windrichting meegenomen. Er is op verschillende belangrijke locaties (zoals gevels) onderzoek gedaan. De meetpunten waarop wordt berekend worden getoond.
• Opmerking: de geluidberekeningen zijn theoretische aanname. Gepiep en trillingen bestaan nu al, en deze zullen naar waarschijnlijk groter worden. Reactie (Pascale, samenvattend): mevrouw zegt: berekeningen van geluid is wat anders dan de beleving ervan.
• Opmerking: in de bocht maakt een trein het meeste geluid, dat gaat door merg en been. Reactie (Albert Jan): alle waardes zijn meegenomen in de berekeningen: ook rijdende treinen, wissels en remmen.
• Opmerking: de smeerpotten staan stil, hierdoor maken de treinen veel herrie. Reactie (Alex Visser): licht toe: smeerpotten smeren de wielen als ze langs het apparaat komen waardoor de trein gemakkelijker en met minder geluid door de bocht gaat.
• Opmerking: als het nat is werkt het, maar als het droog is werk het niet.
• Opmerking: het apparaat was stuk en reparatie aan het apparaat duurde 3 maanden. Het lijkt niet te werken.
• Vraag: model van geluidsonderzoek, wat voor treinen zijn er in meegenomen? Reactie (Albert Jan): in het model van is alles wat in de situatie zal voorkomen meegenomen. Het is de representatieve situatie die is aangehouden. Daaraan zijn werkzaamheden/geluidproductie toegevoegd. • Vraag: kan ik er van uitgaan dat de treinen defect zijn Reactie (Albert Jan): ze zullen rijdend aankomen om het Technisch Centrum in te kunnen rijden.
• Vraag: als een trein stuk is, maakt deze dan meer geluid? Reactie (Albert Jan): een defecte trein maakt in principe niet meer geluid.
• Opmerking: de ervaringen in de omgeving zijn anders dan de berekeningen Mevrouw ligt vaak te trillen door geluid van de omgeving. Voor mevrouw is dit de limit al bereikt . Reactie (Ruud Smeets): ten aanzien van normen en beleving: bij een onderzoek wordt eerst gekeken naar de omgeving, bij een bepaald type omgeving horen richtwaarden van de omgeving. Dat zegt wel iets over beleving, maar het wordt niet volledig meegenomen omdat het voor iedereen anders is. Afweging ten aanzien van gezondheid wordt in de norm opgenomen. Bij 40 dB(A) bestaat mogelijkheid tot ontwaking. • Opmerking: er wordt alleen over geluid gesproken, er wordt niet ingegaan op trillingen. Dit wordt nu onderkend. Reactie (Albert Jan): in de berekeningen volgt NedTrain de wettelijke regels en normen die gelden vanuit de omgeving. Hierin staat misschien niet alles wat er leeft • Opmerking: wat is deze avond dan waard? Reactie (Albert Jan): NedTrain komt haar plannen toelichten, er ligt nog geen vergunning. Voordat die vergunning kan worden verkregen moet nog veel onderzoek worden gedaan naar de gevolgen van de inpassing van het Technisch Centrum. • Opmerking: ik kan niet slapen omdat de treinen zoveel herrie maken. Mogen wij ook eens slapen!
• Opmerking: vanuit de situatie lijkt het niet wenselijk om op deze locatie te bouwen. Waarom is
het bestuur dan wel voorstander?
Reactie (Stephanie): de gemeente staat open voor deze plannen. Men heeft tegen NedTrain
gezegd dat men alles moet onderzoeken. De plek is 1, en inpassing in de omgeving en de
onderzoeken zijn 2. Er is met twee wethouders gesproken, zij hebben aangegeven dat het in
principe mogelijk is, maar dat er nog een lange weg te gaan is. Alle goedkeuringen/vergunningen
moeten nog worden verleend. NedTrain heeft nog een heleboel dingen te doen.
• Vraag: Met welke hertzwaarden en octaven (frequenties) wordt er gemeten? Reactie (Ruud Smeets): de geluiden aan de trein worden gemeten. Hierbij wordt een bereik vanaf 31 herz tot 18000 herz gebruikt.
• Vraag: weet u dat er onder ? 125 herz geen regelgeving is? Reactie (Ruud Smeets): dat is niet juist, voor geluiden vanaf 31 herz is er regelgeving.
• Vraag: is het geluidsrapport openbaar? Reactie (Albert Jan): de berekeningen zijn studiemateriaal dat niet vrijgegeven wordt. Als het rapport definitief is, zal dit onderdeel uitmaken van de aanvraag voor de omgevingsvergunning en is dan voor iedereen ter inzage.
• Opmerking: verschillende mensen hebben last van trillingen. Daar is nu niet op ingegaan! • Vraag: komen er uit het gebouw zelf trillingen? Reactie (Albert Jan): NedTrain gaat nazoeken of trillingen worden veroorzaakt.
• Vraag: zijn de deuren dicht tijdens de werkzaamheden? Geeft het dan alsnog herrie? Reactie (Albert Jan): bij de ontwikkeling van de Technische Centra is bewust gekozen voor een dichte variant omdat dit beter is voor de werkprocessen en minder geluid produceert. Bij de locatiekeuze zijn de inpassingsmogelijkheden op het emplacement meegenomen.
• Opmerking: Het is afhankelijk van mensen die werken hoe groot de trillingen zullen zijn.
• Opmerking: ik zit met verbazing te luisteren, Nijmegen presenteert zich als een groene stad. Waarom komt het Technisch Centrum dan niet buiten de stad? Het kan de gezondheid niet bevorderen om de ontwikkeling in de stad te bouwen. • Opmerking: er is nog geen aandacht voor de voortdurende bouw- en sloopactiviteit die de wijk al vele jaren treft. Hier zal aandacht voor moeten komen, ook vanuit de gemeente.
• Opmerking: de handhaving van geluidsproblemen is te gemakkelijk. In de huidige situatie is geluid al een probleem. Hier zou aandacht voor moeten zijn. Flora & fauna Er is een Flora en Fauna-QuickScan gedaan voor het gebied waar het Technisch Centrum gebouwd gaat worden. Dit onderzoek heeft zicht beperkt tot de Willemskwartierzijde en niet aan de zijde van Bottendaal. De conclusies van de scan zijn:
• Er is geen flora en fauna die bijzondere bescherming nodig heeft
• Er is sprake van een bijzonder biotoop, op voorhand zijn echter geen extra maatregelen nodig. Er bestaat wel zorgplicht tijdens de bouw.
• Er is geen loop van dieren van en naar de overzijde van het terrein.
• Er is geen diepgaand nader onderzoek nodig.
• Vraag: Er is kort geleden nieuwe aanplant gedaan, komt het gebouw binnen of buiten de bestaande hekken? Reactie (Arjan): De locatie wordt toegelicht op de tekening, het gebouw zal over het bestaande hek worden geplaatst. De eventuele beschadigde aanplanting wordt uiteraard hersteld.
• Opmerking: de bewoners zijn het belangrijkst! • Vraag: ten aanzien van kwantiteit: de hoeveelheid groen wordt minder. Het is niet duidelijk wat er van de groenstrook overblijft. Reactie (Arjan): de tekening met daarin de verschillende afmetingen wat overblijft van het terrein wordt getoond en toegelicht. NS Stations is eigenaar, daaraan is aangegeven dat de driehoek waar het Technisch Centrum wordt gerealiseerd belangrijk is voor de omwonenden. NedTrain wil meedenken in de verdere invulling van de driehoek (tot aan de treinwasinstallatie).
• Opmerking: het is een speelhoek! Reactie (Arjan): NedTrain wil met de omwonenden in gesprek om de omgeving te beheren en naar wens op te knappen.
Samenvatting en afronding
Pascale vat de avond samen: Er is veel zorg onder de bewoners van het Willemskwartier. Het gaat in ieder geval om de volgende punten. - Keuze van de locatie - Het geluid - Behoud van het groen.
Arjan benadrukt dat de omwonenden door middel van omgevingsparticipatie/klankbordgroepen op drie onderwerpen kunnen meedenken over de ontwikkeling, te weten:
- De invulling van de resterende groenstrook in de spoorkuil, tussen het Technisch Centrum en de treinwasinstallatie;
- De uitstraling van het gebouw: de inpassing van het ontwerp in de omgeving. NedTrain is bereid de bewoners te betrekken bij keuzes rond het gebouw over bijv. zonnepanelen en, groene uitstraling;
- Gevoel van veiligheid: hoe houden we de spoorkuil optimaal sociaal veilig door toepassing van bijvoorbeeld groen, verlichting, doorzicht etc.
Voor de omwonenden kan een bezoek aan een ander Technisch Centrum mogelijk een aantal zaken verduidelijken en zelfs een antwoord geven op een aantal vragen. Om veiligheidsredenen kunnen echter niet hele grote groepen mensen komen kijken bij Technische Centra die vol in bedrijf zijn.
Vragen of opmerkingen die tijdens deze avond niet meer zijn behandeld kunnen via het emailadres Bewonersbijeenkomst.nedtrain.nijmegen@rhdhv.com worden gesteld aan de projectorganisatie. Het verslag van de avond zal worden verstuurd aan aanwezigen die een mailadres hebben achtergelaten en worden gepubliceerd op de website van de wijk. De aanwezige bewoners worden bedankt voor hun aanwezigheid.
Na afloop van de bijeenkomst praten de omwonenden nog na met verschillende berokkenen van het project. Omdat dit separaat is gebeurd bestaat daar geen verslaglegging van.
Om 22:05 uur wordt de avond afgesloten. "
Aldus het verslag van NedTrain
over de bewoners-infoavond in 't Hert,
Willemskwartier Nijmegen.
Wilt u zelf de montagefoto's in HD en panorama bekijken? Klik hier, Login (en vul in
User: bewoner, Password: bewoner). Klik op OK.
Dubbelklik op Rhwebshare en dubbelklik op TC-Nijmegen. Even wachten.
Dubbelklik op het eerste plaatje zónder kruis, TCN_003. Even wachten.
Klik éénmaal op HD linksboven in de foto. Even wachten. Jawel, de Werkplaats verschijnt in de foto.
Klik nogmaals op HD en de foto is er zónder werkplaats.
Op naar de volgende foto (zonder kruis).
Meer over de werkplaats op de speciale bewonerswebsite spoorkuilnijmegen.nl