even geen NedTrain werkplaats in Spoorkuil

Geplaatst op: 6 maart 2014, laatste aanpassing: 27 mei 2016

NedTrain gaat tot 2020 geen TC (werkplaats) in de Spoorkuil Willemskwartier / Bottendaal realiseren. Nedtrain gaat in haar bestaande onderhoudsbedrijven (FILMPJE maart 2014) investeren. 
Door reizigersgroei (oa. studenten) en ouderdom materieel bestelt NS nieuwe treinen en moderniseert (FILMPJE) de NS bestaande treinseries. Nieuwe treinen vragen een andere

  verdeling van de onderhoudswerkzaamheden binnen NedTrain waardoor de huidige onderhoudsbedrijven aangepast of vernieuwd worden in plaats van de bouw van een Technisch Centrum in Nijmegen.
Aldus Nedtrain in haar brief aan omwonenden in mei 2016.

 

draaischijf, Spoorkuil 1956

 

 

 

Heel lang is het stil geweest rondom de Nedtrain werkplaats in de Spoorkuil;

2014
Woensdag 15 oktober 2014 zei de Gemeenteraad Nijmegen in meerderheid JA voor de werkplaats (Technisch Centrum) in de Spoorkuil indien 
-het resultaat groen is en blijft,
-bewoners gebruik van de kuil kunnen blijven maken,
-geluidsoverlast beperkt blijft tot een minimum (de geluidsnormen)
-de Bottendaalse kant definitief van Bottendaal wordt. 
Foto: artikel uit De Gelderlander van21 oktober 2014

Nogmaals:
omwonenden pleiten voor het terugkrijgen van hun woongenot, dus mínder lawaai
ipv. meer treinbewegingen met een enorme hal in de huidige groenstrook.
NedTrain had de leden van de Gemeenteraad juist voor de vergadering deze brief gestuurd met hun standpunten.


Meer over de werkplaats op de speciale website spoorkuilnijmegen.nl
 

 


inspreken Burgerronde
Woensdag 1 oktober was in het stadhuis het debatstuk van D66 over een werkplaats in De Spoorkuil in de raad besproken. Drie insprekers uit Bottendaal en Willemskwartier spraken in de Burgerronde met raadsleden voorafgaand aan het debat later op de avond (zie hieronder: D66). Ook radio Gelderland was er voor een interview. 
Kijk hier voor de discussiestukken.
Argumenten tegen de Werkplaats? De werkplaats (200 m lang, 9 m hoog) levert extra treinbewegingen op en dat veroorzaakt nu al elke nacht overlast. Daarbij is het gebouw een aanslag op het zicht van omwonenden en een verlies van wéér meer groen in de groenarme wijk Willemskwartier. Extra banen komen er niet, de werknemers werken nu elders in Nederland. Er lopen talloze onderzoeken, de klachten zijn al jaren oud en tóch een werkplaats midden in de stad?
 

 


de enige voetbalplek-met-gras in de wijk

Vragen die D66 stelde aan het College gingen over-de "groene ambities" die voor de spoorkuil gelden,

-de eventuele toezeggingen die NedTrain heeft gekregen vanuit de gemeente Nijmegen en 
-hoe NedTrain met zo'n stelligheid spreekt over de komst van 't Techisch Centrum.
-Ook ligt er de vraag of en hoe het College denkt de Raad te betrekken bij de huidige ontwikkeling en hoe dit dan zal gebeuren buiten de bestemmingsplanprocedure.

   

 


Spoorkuil in the picture

 

Woensdagavond 17 september 2014 presentatie in het gemeentehuis door het College aangeboden aan de Raad over de bouw van een Technisch Centrum in de Spoorkuil.

 

Woensdag 9 juli 2014 ontving wethouder Velthuis de petitie (aan het college van B&W van Nijmegen) van maar liefst 378 omwonenden en bewoners / SpoorkuilNijmegen tégen de NedTrain-werkplaats  in de Spoorkuil in de hal van het stadhuis. Zie ook de Gelderlander.

Dinsdag 10 juni 2014om 20.00 uur  nodigde SpoorkuilNijmegen alle bewoners van de Spoorkuil-omgeving, Willemskwartier en Bottendaal, uit om een signaal af te geven aan de gemeente en plannenmakers. SpoorkuilNijmegen legde uit waarom deze ontwikkeling in de Spoorkuil is. Mogelijkheid om zelf je mening uit te spreken! naar de Spoorkuil. Er waren zo'n 35 personen aanwezig.

 

Donderdag 24 april 2014 riep het plan voor de bouw van een werkplaats voor NedTrain in de Spoorkuil langs de Tollensstraat bij 60 á 70 bewoners (aanwezig in 't Hert) wel erg veel weerstand op; onduidelijkheid ondanks de gepleegde onderzoeken. De werkplaats (een TC) komt op een nieuw spoor waar nu het hek staat tussen het rose gebouw en witte trafo-huisje en wordt 200 meter lang en 12 meter breed.

Info Spoorkuil NedTrain vindt u ook op  www.spoorkuilnijmegen.nl.

De Klankbordgroep met verontruste bewoners had 10 juni  een bijeenkomst in de spoorkuil
 


Het  verslag van NedTrain over de info-avond van 24 april 2014 in 't Hert kunt u hier vinden.

Voetbal-en picknickplek

 

 

Technisch Centrum
Het gebouw in de spoorkuil in Nijmegen heeft een lange werkput en is voor alle elektrische treintypen met een lengte tot 6 bakken bedoeld en heeft een lengte van 200 meter, een breedte van 12 en een hoogte van 9 meter.


Het grootste deel van het gebouw is voor onderhoudswerkzaamheden zoals het vervangen stroomafnemers, schuitjes, compressoren, remblokken, ruiten, koppelingen en buffers en het herstellen van storingen. Een klein deel van het industriepand (17 van de 200 meter) is ingericht met ondersteunende functies, zoals magazijn, toiletten, kleedruimtes, technische ruimte en kantine en een kantoorruimte voor ongeveer 2 personen.
 

De werkplaats (TC, Technisch Centrum) is een volcontinue bedrijf waarbij in de onderhoudshal 24uur per dag en 7 dagen in de week  5 ploegen van 4 personen werken. Gelijktijdig zullen maximaal 3 à 4 personen in de onderhoudshal aan het werk zijn en 2 op kantoor (tijdens kantoor uren).

Het treinbedrijf heeft met nog eens drie TC's verspreid in het land (in Utrecht, Den Haag en Zwolle) minder materieelonttrekking en minder opzendkilometers en dus kosten.

 

Breeam-NL info.

werkplaats (TC)
spoorkuil, eind (Thijmstraat)
interieur
interieur